Upgrade naar de nieuwe Edge-browser of gebruik Chrome, Firefox of Safari om door te gaan. De ADI Global Distribution-site zal na 12 maart 2021 Internet Explorer niet meer ondersteunen. close button

De nieuwste trends voor digitale signage

Al jaren spelen digitale signage displays een steeds belangrijkere rol voor bedrijven, retailers, overheidsinstellingen en scholen. De schermen helpen om informatie sneller en effectiever door te geven aan de relevante doelgroepen, zoals collega's, klanten, bezoekers of scholieren. En uiteraard zorgen ze ook voor interactie, bijvoorbeeld in meeting ruimtes. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat digitale signage displays in de dagelijkse bedrijfsvoering het meest impactvolle en kosteneffectieve middel zijn om een belangrijke boodschap succesvol over te brengen. Het groeiende belang voor digitale signage biedt ook kansen voor u als beveiligingsinstallateur: Door op de hoogte te zijn van de mogelijkheden en trends kunt u bijvoorbeeld interactieve displays of video walls meenemen in uw offerte voor nieuwe projecten en zo een nog completere service aanbieden. Hieronder leggen wij kort de vier belangrijkste trends op het gebied van digitale signage uit.

1. Interactieve displays

Wil u klant meer interactie met zijn of haar doelgroep? Adviseer dan om een interactief scherm te installeren. Deze schermen voegen veel waarde toe in verschillende settings, en zijn ideaal om grote hoeveelheden informatie met grote doelgroepen te delen. Dit kan niet alleen binnen bedrijven een voordeel zijn, maar ook voor retailers, scholen of bijvoorbeeld ziekenhuizen. Uiteraard is het hierbij belangrijk om goed te luisteren naar wat de eindgebruiker nodig heeft, en de juiste technologie aan te bieden.

Er zijn twee verschillende types interactieve displays: touchscreen en touchless systemen. Touchscreen spreekt voor zich: Het scherm reageert op aanrakingen, en is daarom vooral geschikt voor situaties waarin mensen zelf informatie willen opzoeken. Het is intuïtief, en de meesten zijn het gebruik van touchscreens gewend. Ook in situaties waarin groepen mensen samen moeten werken, kan een groot scherm met touchscreen het werkproces efficiënter maken. Touchless systemen werken daarentegen anders, bijvoorbeeld op basis van gezichts- of stemherkenning of motion control. Hierdoor zijn ze vooral geschikt voor situaties waar fysiek contact met het scherm niet mogelijk of wenselijk is. Echter is het belangrijk om rekening te houden met de specifieke situatie waarin het scherm gebruikt wordt om te voorkomen dat de doelgroep problemen heeft bij het bedienen van het scherm.

2. Digitale signage in corporate omgevingen

Vooral binnen bedrijven kan digitale signage zeer effectief zijn. Door informatie op grote schermen te delen wordt de interne communicatie en samenwerking tussen afdelingen verbeterd. Daarnaast bieden de displays meer opties om de branding van het bedrijf te versterken. Dit kan vooral gebruikt worden bij de ingang Zodra iemand binnenkomt, wordt hij of zij verwelkomt en ontvangt de nodige informatie. En natuurlijk zijn schermen in vergaderruimtes onmisbaar geworden. Vooral als deze interactief zijn en gebruikt kunnen worden om het scherm te delen. Ook hierbij speelt mogelijke interactie een belangrijke rol.

3. Video walls

Naast losse schermen en displays zijn video walls een belangrijke trend. Werkt u veel met klanten die de beleving van hun bezoekers of klanten willen verbeteren? Dan is een video wall precies wat zij nodig hebben! Een video wall trekt direct de aandacht, en kan eenvoudig van dynamische content worden voorzien. Zo kan de eindgebruiker informatie op een leuke, interactieve en opvallende manier delen op een enorm scherm. Video walls kunnen dan ook gebruikt worden in de verschillendste situaties, van retail tot corporate omgevingen en in overheidsgebouwen. Maar ook voor tijdelijke evenementen of installaties kunt u video walls inzetten. De hoge resolutie zorgt voor een unieke klantbeleving en een blijvende indruk.

4. Gebruik van API's

Met de stijgende vraag naar digitale signage, zijn er ook steeds meer klanten die een API (Application Programming Interface) willen integreren. Zo kunnen ze de getoonde content nog beter afstemmen op de vraag en wensen van de eindgebruiker, of afhankelijk van de situatie, de getoonde beelden aanpassen. De API is hierbij de directe verbinding tussen de verschillende display en de bestaande software en database van de klant. Dankzij een goed werkende API op alle aangesloten schermen in één gebouw of zelfs op verschillende locaties kunnen ook dringende meldingen, bijvoorbeeld over beveiliging, direct op alle gekoppelde displays getoond worden.

De mogelijkheden rondom digitale signage zijn in de afgelopen jaren alleen maar diverser geworden. Het biedt dan ook een goede mogelijkheid om als beveiligingsinstallateur een nog completere service te verlenen, vooral bij nieuwe projecten. Hou hierbij wel rekening met de specifieke wensen van de klant en de situatie waarin een display mogelijk geïnstalleerd wordt.

close button