Upgrade naar de nieuwe Edge-browser of gebruik Chrome, Firefox of Safari om door te gaan. De ADI Global Distribution-site zal na 12 maart 2021 Internet Explorer niet meer ondersteunen. close button

Wilt u ook aan de slag met terugkerende inkomsten maar bent u nog op zoek naar een model dat geschikt is voor uw bedrijf? Dan hebben wij hieronder een aantal tips waarmee u op de lange termijn regelmatig kunt factureren.

1. Recurring Revenue hoeft niet maandelijks gefactureerd te worden

Laten we beginnen met het administratieve gedeelte. Het aanpassen van uw administratie om regelmatig automatisch te factureren kan namelijk een uitdaging betekenen. Maar laat u daardoor niet tegenhouden! Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat recurring revenue misschien wel een gegarandeerd regelmatig inkomen is, maar in principe niet maandelijks gefactureerd hoeft te worden. U kunt dit proces ook op een andere manier vormgeven: door bijvoorbeeld per kwartaal te factureren om de administratieve workload te beperken. Maar u kunt ook het onderhoudscontract voor een bepaalde tijd koppelen aan de aankoop van een product of systeem. Dan betalen uw klanten vooruit voor deze periode, en na verloop van tijd kunt u de situatie samen met de klant opnieuw bekijken om een nieuw onderhoudscontract vast te leggen.

2. De markt voor toegangscontrole groeit, en biedt vele kansen voor terugkerende omzet

Bij recurring revenue is het erg belangrijk om niet alleen naar de financiële voordelen voor uw bedrijf te kijken. Het model is pas succesvol als u ook goed kijkt naar de behoeften van uw klanten en de trends in de markt. Eén ervan zijn onderhoudscontracten voor toegangscontrole systemen: hoewel deze service reeds lang bekend is in het domein van brandbeveiliging worden er op het vlak van toegangscontrole nog weinig contracten aangeboden. Maar juist met cloud-gebaseerde systemen is het zeker een markt om in de gaten te houden. Zo kunt u systemen op afstand controleren en updaten, en op die manier voor recurring revenue zorgen. Denk hierbij aan een vast bedrag per maand voor de controle van alle controlepunten of deuren. Hierbij kunnen ook mogelijke reparaties of andere onderhoudswerkzaamheden inbegrepen zijn. Daarnaast is ook het uitgeven van licenties en mobiele toegang een mogelijkheid om voor terugkerende inkomsten te zorgen.

3. Minder gebruikelijke diensten, zoals verlengde garanties, kunnen voor recurring revenue zorgen

Wellicht geeft u al, net als de leveranciers, een bepaalde garantie op uw installaties. Mocht er binnen de garantieperiode iets gebeuren, dan ontstaan er voor de eindgebruiker geen onderhoudskosten. Een manier om recurring revenue te genereren is om de garantie tegen een bepaald bedrag per jaar te verlengen. Zo kunt u regelmatig blijven factureren, en geeft u uw klanten en extra veilig gevoel bij het kopen van een nieuw systeem. Desnoods kunnen ze immers altijd terugvallen op de garantie. Het systeem blijft goed onderhouden, de klant voelt zich er goed bij en u kunt regelmatig blijven factureren en hebt gegarandeerde inkomsten. Een win-win situatie dus!

4. Schakel externe partijen in om werkzaamheden uit te voeren, die u zelf niet kunt doen

Soms is de grootste drempel om met een nieuw verkoopmodel aan de slag te gaan de extra workload. Maar het is niet altijd nodig om de nieuwe werkzaamheden allemaal zelf uit te voeren. Zo kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van een externe administratie, om recurring revenue regelmatig te factureren. Of u kunt een partner zoeken voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden. Het is hierbij uiteraard belangrijk dat de partner aan uw eigen eisen en aan de behoeften van de klant voldoet, en dat u volledig achter de kwaliteit van de verleende service staat.