Upgrade naar de nieuwe Edge-browser of gebruik Chrome, Firefox of Safari om door te gaan. De ADI Global Distribution-site zal na 12 maart 2021 Internet Explorer niet meer ondersteunen. close button

    Sinds het begin van de coronapandemie is de supply chain in de beveiligingsbranche verstoord en lijkt er nog geen structurele oplossing te zijn. Een goed voorraadbeheer is daarom belangrijker dan ooit.

    Het sluiten van diverse fabrieken tijdens de lockdowns overal ter wereld heeft voor een groot tekort aan componenten gezorgd. De componenten die er wel waren werden tijdens de pandemie door de machtigere sectoren opgekocht, zoals bijvoorbeeld de automobielindustrie. In combinatie met de Brexit, de blokkade van het Suez kanaal en containers, die op de verkeerde plek ter wereld stonden, is er een structureel tekort ontstaan. En het lijkt er niet op dat deze situatie binnenkort opgelost wordt: met steeds nieuwe lockdowns en een wereldwijd personeelstekort kunnen tekorten niet zomaar worden ingehaald.

    Hoe gaan leveranciers hiermee om?

    Over de afgelopen twee jaar hebben producenten van beveiligingstechnologie verschillende oplossingen gevonden om deze tekorten aan te pakken. Sommigen hebben het risico gespreid. In plaats van alle componenten bij één leverancier in te kopen, maken ze nu gebruik van meerdere inkoopkanalen. Als de ene niet kan leveren, kan een andere dat mogelijk nog wel. Omdat de tekorten daardoor echter niet structureel worden opgelost, kan dit leiden tot nieuwe prijsverhogingen.

    Andere leveranciers hebben daarom ook alternatieven gezocht. Bijvoorbeeld door producten te modificeren. Zo kunnen componenten, die op dit moment niet of amper beschikbaar zijn, worden vervangen door alternatieven die wel leverbaar zijn. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk, vooral als het eindproduct aan bepaalde eisen moet voldoen en de kwaliteit gewaarborgd moet worden.

    Daarnaast proberen alle leveranciers hun forecast te optimaliseren. Meestal gebeurt dit op basis van de orderhistorie, maar ook in nauwe samenwerking met distributeurs. Hoe beter een leverancier kan inschatten hoe veel producten er in een bepaalde periode verkocht zullen worden, hoe beter er al bij de inkoop van onderdelen rekening mee kan worden gehouden.

    De rol van ADI als distributeur

    Voor ADI als distributeur van diverse merken is een goed voorraadbeheer cruciaal. In de Benelux beschikt ADI over een ongeëvenaarde voorraad, en deze is in de afgelopen jaren fors verhoogd. Inmiddels liggen er in ons Benelux-magazijn producten ter waarde van meer dan € 20 miljoen. Uiteraard speelt een goede forecast daarbij een grote rol. Ons doel is om van onze core range producten altijd een voorraad te hebben voor een minimum van 50 dagen. Daarnaast hebben wij een aantal strategieën ontwikkeld om onze voorraad zo goed mogelijk te kunnen beheren:

    • Wij zijn dagelijks in contact met onze leveranciers over levertijden en leverdata. Mocht er iets veranderen, zijn wij op deze manier direct op de hoogte.
    • Dit houden wij natuurlijk niet voor ons. Wij informeren onze klanten altijd zodra wij op de hoogte worden gebracht over leveringsproblemen of vertragingen. Naast updates die wij uitsturen via onze nieuwsbrief is ons sales team altijd op de hoogte om klanten met openstaande orders indien nodig persoonlijk te informeren, of bij nieuwe bestellingen te kunnen reageren.
    • Ook bouwen wij grotere buffers op, zodra levertijden van bepaalde merken langer worden. Zo kunnen wij vertragingen op leveringstijden tot op zekere hoogte opvangen. Hierbij houden wij natuurlijk rekening met onze forecast, om te voorkomen dat wij te veel of te weinig producten op voorraad hebben liggen.
    • Mochten we toch een keer niet kunnen leveren, denkt ons team mee over alternatieve oplossingen in de vorm van alternatieve producten of indien nodig andere leveranciers.

    Afroeporders

    Naast deze strategieën bieden wij onze klanten de mogelijkheid om afroeporders te plaatsen. Dit biedt zowel voor ADI als voor de klanten een bepaalde zekerheid: zodra een order bij ADI geplaatst wordt, kunnen wij voldoende voorraad garanderen. Dit is vooral voor bij grote projecten een goede manier, om vertragingen te voorkomen en voor een soepele uitvoering te zorgen.

    Hierbij wachten wij op de order van de klant. Zodra deze geplaatst is, reserveren we de beschikbare voorraad in het ADI magazijn of kopen we de nodige producten direct in. Vervolgens spreken wij een bepaalde afroepdatum of een schema af met de klant. Conform de vastgelegde data houden wij de voorraad vast, en leveren we de juiste componenten voor het project op het juiste moment. Ook bij de facturatie houden we hier rekening mee: de factuur naar de klant wordt pas verstuurd op het moment dat (een deel van) de goederen verzonden is.

    De afroeporders stellen ADI in staat om een garantie te bieden aan onze klanten: door producten voor de klant op voorraad te leggen weten wij zeker dat alles op tijd in het ADI magazijn ligt en op elk moment geleverd kan worden. Zo voorkomen wij effectief last-minute leveringsproblemen.

      close button